Driekwart van de Nederlandse bedrijven is van plan om binnen drie jaar volledig over te stappen op elektrische voertuigen. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van Vattenfall bij bedrijven die een eigen wagenpark of bedrijfsauto’s hebben. De meeste bedrijven noemen maatschappelijke verantwoordelijkheid en een verbetering van hun CO2-balans als belangrijkste reden om af te stappen van voertuigen met verbrandingsmotoren.
Nederland en de EU hebben ambitieuze doelen gesteld om het gebruik van elektrische voertuigen te stimuleren. Nederland loopt al geruime tijd voorop in deze beweging: in geen enkel ander land in de EU staan zoveel laadpalen als hier. Het is dan ook geen verrassing dat 84 procent van de Nederlandse bedrijven (zeer) openstaat voor een overstap naar elektrisch vervoer voor hun werknemers.
Beschikbaarheid van laadinfrastructuur essentieel
Beschikbaarheid van laadpalen speelt een doorslaggevende rol in het besluit om elektrische voertuigen aan te schaffen. Het is zelfs belangrijker bij het nemen van een aankoopbeslissing dan de actieradius in kilometers of kostenaspecten (77% vs. 75%, 70%). Nederlandse bedrijven investeren meer in de verschillende soorten laadinfrastructuur dan hun collega’s in Duitsland en Zweden. De meeste bedrijven hebben laadpalen in hun garages voor de bedrijfsvoertuigen. De helft van de werknemers kan er ook zijn privévoertuig opladen. Om thuisladen gemakkelijker te maken, voorziet 43 procent van de bedrijven de eigen werknemers van thuislaadpunten. De helft van de bedrijven biedt haar werknemers bedrijfslaadkaarten aan voor openbare laadstations, als ze buiten het bedrijfsterrein moeten laden.
Kennis vergemakkelijkt de aankoopbeslissing
Hoewel de algemene uitkomst van het onderzoek een positief beeld schetst en reden geeft tot optimisme, zijn er nog steeds hindernissen die moeten worden overwonnen. Zo zouden bedrijven die hun elektrische wagenpark willen uitbreiden vooral meer informatie willen over kosten- en milieukwesties. 58 procent geeft aan dat de aankoopbeslissing gemakkelijker wordt wanneer er meer inzicht is in de kostenbesparingen ten opzichte van auto’s met verbrandingsmotoren. Voor 48 procent zou een overzicht van de CO2-besparing ten opzichte van verbrandingsmotoren relevant zijn voor de beslissing, en 38 procent zou hier meer expertise over willen hebben in het eigen bedrijf.
De resultaten van dit onderzoek tonen aan dat Nederlandse bedrijven serieus werk maken van e-mobiliteit en dat er nog veel potentieel is voor verdere groei.
Vattenfall – uw partner op weg naar elektrificatie
Elektrificatie van het wagenpark is niet langer alleen een optie, maar een must op weg naar klimaat neutrale mobiliteit. Om het toegankelijk te maken voor een breder scala aan mensen en om de overstap naar een volledig elektrisch wagenpark voor bedrijven te vergemakkelijken, biedt Vattenfall zakelijke klanten en partners een end-to-end oplossing.
Fleet Charging combineert individuele oplossingen en uitgebreide serviceaanbiedingen voor de uitbreiding van de laadinfrastructuur – op de bedrijfslocatie, bij werknemers thuis en onderweg.
In het bijzonder omvat dit
- toekomstbestendige laadpalen geschikt voor elke toepassing, inclusief 100 procent groene stroom
- laadinfrastructuur op maat en uitgebreide ondersteuning met advies, installatie en onderhoud
- uitgebreide service inclusief back-end verbinding, een klantenportaal en factureringsdiensten
- Europees laden bij meer dan 120.000 laadpalen
Over het onderzoek
In een online enquête interviewde Vattenfall 900 besluitvormers in bedrijven die een eigen wagenpark of bedrijfsauto’s hebben (ongeacht of het elektrisch of verbrandingsmotor rijdt), waarvan minstens vijf personenauto’s.
Het onderzoek is in november 2022 uitgevoerd door Statista in opdracht van Vattenfall en omvatte 500 bedrijven in Duitsland, 200 in Zweden en 200 in Nederland.