De laatste jaren zijn heel wat verhalen opgedoken over de slechte werkomstandigheden in grote magazijnen, vooral bij e-commercebedrijven. Werknemers moeten er elke werkdag enorme afstanden afleggen, vaak zware of moeilijk bereikbare colli optillen en dragen, enzovoort. Wim Vermeir van magazijnrobotspecialist Exotec vindt dat we op deze Werelddag voor Veiligheid en Gezondheid op het Werk eens moeten nadenken over het inzetten van robots om daar een eind aan te maken. “Wat absoluut niet tot ontslagen hoeft te leiden,” voegt hij eraan toe.
De meeste magazijnen werken weliswaar met hoge gezondheids- en veiligheidsnormen, maar gezien de fysieke aard van magazijnwerk is het bijna onmogelijk om elk gevaar weg te nemen. In Nederland voeren Transport en logistiek de ranglijst aan van de sectoren met het hoogst aantal werkongevallen. Volgens statistieken van Mensura, de grootste Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk in België, zijn het hanteren, tillen of dragen van goederen verantwoordelijk voor de meest voorkomende beroepsziekten, zoals tendinitis, hernia, ischias, geknelde zenuwbanen.
Bedrijven staan dan ook voor een grote uitdaging bij het aantrekken én behouden van personeel. En uit onderzoek dat het uitzendbureau ManPower liet uitvoeren staat de sector Transport, Logistiek en Communicatie helemaal bovenaan in de lijst met bedrijven die moeite hebben om hun vacatures gevuld te krijgen – liefst 92 procent van de Belgische bedrijven in die sectoren hebben daarmee te kampen.
Onvermoeibare robots
Hoog tijd om het over een andere boeg te gooien en op een doordachte manier te investeren in automatiseringssystemen. Rondrijdende en klimmende robots kunnen probleemloos de juiste colli opsporen, optillen en op een transportband plaatsen. En intelligente orderverzamelrobots kunnen met behulp van machine learning automatisch items sorteren. Robots kunnen heel wat taken in het magazijn sneller en correcter uitvoeren dan menselijke medewerkers. En zonder dat ze vermoeid of afgestompt raken. Laat staan geblesseerd.
De vraag die de invoering van robots zowat altijd oproept, is natuurlijk: maar wat dan met de mensen die nu in die magazijnen werken? Afvoeren dan maar? Nee, dat is net het mooie eraan: die mensen kun je gemakkelijk heel andere taken toevertrouwen.
Gepersonaliseerde diensten
Het komt er vooral op aan om je medewerkers te gebruiken voor werk dat niet door een robot kan worden gedaan, en die minder repetitief en lastig zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verpakken van goederen volgens specifieke richtlijnen van bepaalde klanten. Er is trouwens steeds meer vraag naar gepersonaliseerde taken, zogenaamde value added services. Klanten vinden het namelijk handig dat hun producten al in het magazijn kunnen worden voorzien van RFID-tags, prijslabels of andere etiketten. Dat zijn activiteiten die magazijnmedewerkers veel aangenamer vinden dan met colli rondsleuren én ze zorgen bovendien voor meer inkomsten.
Conclusie: door roboticasystemen op een oordeelkundige manier in te schakelen om menselijke arbeid met weinig toegevoegde waarde over te nemen, en de magazijnmedewerkers taken toe te vertrouwen die een toegevoegde waarde opleveren, kunnen organisaties een heel interessante win-win-situatie creëren.