ISO 9001 is een internationale norm (opgesteld door de NEN) waarmee je als bedrijf aantoont dat je een kwaliteitsmanagementsysteem hanteert en dat constante kwaliteit van je producten, diensten en interne bedrijfsprocessen op orde is.
Hoewel het vanzelfsprekend klinkt dat een kwaliteitsmanagementsysteem goed is voor je bedrijf, zijn er nog altijd veel bedrijven die bang zijn dat de ISO 9001 norm hun bedrijf op zijn kop zet. Het behalen van dit certificaat is dus een serieuze afweging de je moet maken, met zowel voor- als nadelen. Wil je het ISO 9001 certificaat behalen of twijfel je nog? Lees in beiden gevallen dan gauw verder voor de voor- en nadelen!
De voordelen van een ISO 9001 certificaat
Allereerst kunnen we stellen dat het behalen van dit certificaat goed is voor de klandizie. Voor veel zakelijke opdrachten en aanbestedingen wordt dit certificaat gevraagd. Niet zo gek ook, want met het ISO 9001 certificaat toon je aan de je kwaliteit hoog in het vaandel hebt zitten. Heb je het certificaat niet op zak, dan loop je dus kans om opdrachten en inkomsten mis te lopen.
Daarnaast draagt het behalen van het ISO 9001 certificaat bij aan geoptimaliseerde en efficiëntere bedrijfsprocessen. Tijdens het certificeringsproces worden de belangrijke bedrijfsprocessen namelijk onder de loep genomen. De resultaten en actiepunten vanuit deze analyse zorgen vaak voor gestroomlijnde processen. Dit leidt weer tot betrokken medewerkers, een betere werksfeer, een lagere werkdruk en ook tot een lager ziekteverzuim.
Een ander belangrijk voordeel is dat de klanttevredenheid en het imago zal stijgen, het doel van ISO 9001 is immers om een garantie te bieden op kwaliteit. Dit zal terug te zien zijn in het eindproduct of dienst, maar ook bijvoorbeeld de levertijd en de klantenservice. Het gevolg van een hogere klanttevredenheid is dat er vooral positief wordt gesproken over je bedrijf. Bovendien kun je de certificeringsbadges in je bedrijfscommunicatie gebruiken.
De nadelen van een ISO 9001 certificaat
Naast alle voordelen kunnen we ook een aantal nadelen van het ISO 9001 certificaat opsommen. Zo kan het certificeringstraject een taai proces zijn. Het handboek van het certificaat is niet bepaald dun en de stof erin vereist wel enige expertise. Het is zeker aan te raden om in zee te gaan met een bedrijf dat je hierin kan begeleiden, zoals bijvoorbeeld diksprocesssupport.nl. Hoewel begeleiding bij zo’n traject geld kost, zal het op eigen kracht behalen ook veel tijd en dus veel geld kosten.
Verder kan de uitkomst van een interne audit als gevolg hebben dat er fundamentele veranderingen moeten komen in de bedrijfsstructuur. Als je denkt dat de huidige bedrijfsstructuur prima werkt voor jouw bedrijf, zal het certificeringstraject voornamelijk irritaties opleveren. Hetzelfde geldt voor de bedrijfscultuur. Het kan zijn dat de ‘regeltjes’ die het certificaat met zich meebrengt niet passen binnen de cultuur van je bedrijf. Ook in dat geval is het de vraag of certificeren een goed idee is.
Wel of niet certificeren?
Als je de voor- en nadelen tegenover elkaar zet is de conclusie dat het je bedrijf zeker een boost kan geven in de goede richting. Echter moet het wel bij je bedrijfsvoering passen. Vooralsnog is het certificaat niet verplicht, waardoor de keuze aan jou blijft. Dus wat kies jij?