De Europese Unie introduceert verschillende maatregelen om het gebruik van plastic te reduceren. Zo geldt er vanaf 3 juli een stapsgewijs verbod op bepaalde single-use plastics. Op woensdag 30 juni organiseerde vakbeurs Empack een webinar dat inging op de nieuwe wetgeving en wat dit betekent voor verpakkende bedrijven, verpakkingsproducenten, instanties en consumenten. Onder leiding van voorzitter Erik Kruisselbrink gingen sprekers van Oerlemans Packaging, Haval, Mission Reuse en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de dialoog – en natuurlijk ook de discussie – aan. Deze vond niet alleen plaats in Next Level Studios in Evenementenhal Gorinchem, want ook in de live chat was er volop interactie en discussie.
“Wereldwijd wordt een derde van al het voedsel verspild en bij agf-producten gaat zelfs 45% tussen teelt en consument verloren”, benadrukt Rob Verhagen van Oerlemans Packaging voor het oog van meer dan 200 kijkers de toegevoegde waarde van plastic verpakkingen. “Men is bezig met het demoniseren van plastic als materiaal, maar we hebben een zwerfafvalprobleem en geen plasticprobleem.”
Jelmer Vierstra van Mission Reuse vindt de aandacht voor de problemen rondom plastic echter terecht. “Er is veel onduidelijkheid over de term ‘biologisch afbreekbaar’. Zo vergaan biologisch afbreekbare materialen enkel bij industriële recycling en dus niet in de compostbak of de natuur. Ik denk daarom dat we momenteel terecht wat meer aandacht hebben voor plastic”, zo betoogt hij. “We zeggen niet dat plastic verpakkingen slecht zijn, maar ze horen niet in het milieu. We moeten de keten zien te sluiten”, nuanceert Sanne Westra van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Als Nederland circulair wil worden dan moeten we ook naar circulaire verpakkingen, zo beredeneert Erwin van Limpt van Haval. “Veel van onze business wordt verboden en mensen blijven het toch op de grond gooien.” Hij krijgt meteen bijval van Rob Verhagen. “We moeten niet alleen kijken naar het materiaal, maar ook naar hoe het bijvoorbeeld op het strand terechtkomt. Het gedrag van de consument moet veranderen”, stelt hij.
Sanne Westra benadrukt niet alleen te willen kijken naar andere materialen, maar ook vooral naar de inzet van herbruikbare verpakkingen. “We zijn verwend geraakt met alle disposables. De trend van portieverpakkingen proberen we nu te keren.” Erwin van Limpt reageert enigszins sceptisch. “Ik zie de ijscoboer nog niet achter je aanlopen om een herbruikbaar bekertje en lepeltje terug te krijgen”, illustreert hij. “En bij papieren koffiebekers heb je nu eenmaal een coating nodig, want anders ligt je koffie op tafel. Als zo’n koffiebeker vervolgens in het milieu terechtkomt, dan vergaat wel het papier maar niet het plastic.”
En zo is men weer terug bij het gedrag van de consument. Om dat te keren, is er volgens Jelmer Vierstra meer nodig dan alleen voorlichtingscampagnes. “Gedragsverandering door informatie is een illusie”, stelt hij en geeft het verbod op gratis plastic tasjes als voorbeeld. “Toen de overheid met het verbod op gratis plastic tasjes kwam, ontstond er een kleine financiële prikkel voor de consument. En het werkt.”