Havenbedrijf Rotterdam heeft onlangs de waterstofpropositie aangeboden aan Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie. Het havenbedrijf deed dit namens zo’n 70 bedrijven en instellingen, waaronder de provincie Zuid-Holland. Het doel van de waterstofpropositie is om de ontwikkeling van de Zuid-Hollandse waterstofeconomie te versnellen. Daarnaast zal schone (groene) waterstof goedkoper moeten worden of ten minste evenveel moeten kosten als fossiele brandstoffen.
Een CO2-uitstoot vermindering van 4,6 miljoen ton én minder afhankelijk zijn van andere landen voor onze energievoorziening: dat is samengevat wat de plannen van zo’n 70 bedrijven en exporterende landen moeten opleveren.
Gedeputeerde Jeannette Baljeu: “Als provincie Zuid-Holland ondersteunen we deze waterstofpropositie. Groene waterstof is nodig voor de transitie naar een schonere industrie en naar duurzaam personenvervoer en goederentransport over weg en water. De Rotterdamse haven is bij uitstek de plek waar we het verschil kunnen maken. Het is dé energiehaven voor Noordwest-Europa. De haven heeft de kennis, bedrijven en infrastructuur om in Europa een belangrijke rol te spelen in de productie, opslag en het transport van groene waterstof.”
Randvoorwaarden waterstofeconomie
Volgens de 70 partijen die het aanbod onderschrijven zijn 2 randvoorwaarden cruciaal om de waterstofeconomie snel op gang te krijgen. De eerste is de certificering van waterstof: van buiten Europa geïmporteerde groene waterstof moet hier als groen erkend worden. De tweede is het dichten van het financiële gat tussen het gebruik van grijze en het gebruik van groene energie en waterstof. Want zolang van fossiele grondstoffen gemaakte energie goedkoper is dan duurzame, krijgen de productie en het gebruik van groene waterstof niet de vaart die nodig is om de Europese doelstellingen te halen.
Waterstof in Zuid-Holland
De provincie Zuid-Holland zet volop in op het gebied van waterstof. Zo rijden de eerste waterstofbussen in de Hoeksche Waard en op Goeree-Overflakkee. En binnen het netwerk RH2INE werkt de provincie samen met onder meer de deelstaat Noordrijn-Westfalen, de havens van Rotterdam, Duisburg en RheinCargo, binnenvaartondernemers, waterstofleveranciers en andere marktpartijen aan het verduurzamen van het goederenvervoer. Dit doen ze door waterstof toe te passen als brandstof en vulfaciliteiten te realiseren.