Het nieuwe jaar biedt nieuwe kansen. Kansen om de veiligheid in het magazijn verder te verbeteren. Daarbij kunnen we veel leren van andere bedrijven zoals de winnaars van de Prijs Veiligste Magazijn uit voorgaande jaren. BMWT heeft oude juryrapporten bestudeerd en zet vier belangrijke lessen op een rijtje.
Les 1: Denk eens aan automatisering
In een geautomatiseerd opslagsysteem hoeven medewerkers niet op zoek naar de juiste goederen, maar komen de goederen naar de medewerker toe. Dat betekent minder rijdende middelen, minder fysieke belasting en dus minder kans op ongevallen en lichamelijke klachten.
Les 2: Kijk extra goed naar de touchpoints
Ook in een grotendeels geautomatiseerd magazijn zijn mensen nodig. Denk aan heftruckbestuurders die pallets van rollenbanen pakken of orderpickers die producten uit bakken halen. Deze ‘touchpoints’ tussen mens en machine zijn vaak een bron van risico’s. Zorg bijvoorbeeld ervoor dat goederen op de juiste hoogte – tussen heup en schouders – worden aangevoerd op werkstations. Dat voorkomt dat medewerkers alsnog moeten bukken of reiken. En voorkom dat heftruckbestuurders steeds moeten afstappen of zich in bochten moeten wringen om een rollenbaan te activeren.
Les 3: Maak een verkeersplan
Voor een goed verkeersplan is meer nodig dan een paar lijnen om vloerpaden te markeren. Breng eerst de verkeersstromen in kaart. Waar vindt de meeste beweging plaats? Waar is sprake van kruisend verkeer. Benoem de grootste risico-hotspots in het magazijn en maak daarover afspraken met de medewerkers. En zorg ervoor dat paden voor heftrucks en voetgangers zo ver mogelijk uit elkaar liggen.
Les 4: Formuleer een opleidingsplan
Is het voldoende dat heftruckbestuurders over een heftruckcertificaat beschikken? Vaak is meer nodig, zeker voor nieuwe, onervaren heftruckbestuurders. Iemand die net zijn rijbewijs heeft gehaald, is ook niet automatisch een goede autobestuurder. Organiseer daarom interne trainingen, gericht op de specifieke werkzaamheden in het magazijn.