Monorail in combinatie met elektrische kettingtakels optimaliseert productieproces

‘Dit systeem zorgt voor grote ruimtebesparing op de werkvloer’

 Nadat Willemsen Veenendaal – producent van houtskeletbouwelementen – vorig jaar naar een nieuw adres met een kleinere productieruimte verhuisde, was de grote vraag: hoe kunnen we op deze nieuwe locatie zoveel mogelijk ruimte op de werkvloer besparen? De oplossing werd gevonden in een monorailsysteem in combinatie met een viertal brugkranen met elektrische kettingtakels, geleverd door Teleflex in samenwerking met moederbedrijf Railtechniek van Herwijnen.

Begin dit jaar werd in de productieruimte van Willemsen Veenendaal het systeem in gebruik genomen. “Wij hebben gekozen voor twee identieke spiegelsystemen met elk zes dropsecties en twee brugkranen met elektrische kettingtakels”, zegt directeur Piet Willemsen, die uitlegt hoe het productieproces in zijn werk gaat.

Perfecte werkhouding met dropsecties

“Eerst worden de houtskeletbouwelementen in een dropsectie geplaatst die aan het railsysteem aan het plafond is bevestigd – en handmatig voor verdere bewerking naar de werkplek getransporteerd. Vervolgens kan de medewerker met behulp van de dropsectie het houtskeletbouwelement verticaal in een zogeheten put in de vloer laten zakken, zodat diegene voor zichzelf de perfecte werkhouding kan creëren. Het afwerken van de gevelelementen bestaat bijvoorbeeld uit het aanbrengen van beplating, isolatie of het plaatsen van een kozijn in een element.” 

Volgens Willemsen is het systeem met de dropsecties een hele vooruitgang in vergelijking met de oude situatie van vóór de verhuizing: “Destijds werden de elementen met roltafels horizontaal door de werkplaats verplaatst of getild met kraanbanen. Dat nam niet alleen veel ruimte op de werkvloer in beslag, maar daardoor was ook het afwerken van de elementen veel bewerkelijker.”

Kettingtakels tillen zwaar materiaal

In de vier brugkranen in de werkplaats bevinden zich elektrische kettingtakels van het Zwitserse topmerk GIS AG, waarvan Teleflex de officiële dealer in de Benelux is.  “Deze worden vooral gebruikt om zwaardere onderdelen te tillen”, zegt Willemsen. “Dan moet je bijvoorbeeld denken aan plaatmateriaal of een beglaasd kozijn dat in het gevelelement moet worden geplaatst. Met behulp van de brugkranen en de kettingtakels kunnen deze onderdelen over de volledige lengte van het railsysteem door de werkplaats worden getransporteerd. Nadat de bouwelementen in de dropsecties volledig zijn afgewerkt, worden deze tot slot handmatig via het railsysteem naar de afdeling logistiek gebracht.”

Ruimtebesparing van 50 procent

Omdat de lijnopstellingen in het nieuwe pand kleiner zijn dan de productieruimte in het vorige pand wilde Willemsen Veenendaal inventief omgaan met de beschikbare ruimte, vertelt Willemsen. “Daarom hebben we Teleflex en Railtechniek van Herwijnen gevraagd wat zij hierin voor ons kunnen betekenen. Dankzij dit geavanceerde systeem voor het laden, lossen en bewerken van producten hebben wij op de werkvloer uiteindelijk een ruimtebesparing van maar liefst 50% gerealiseerd!

Bijkomend voordeel is dat het railsysteem op een hoogte van 6 meter hangt. Maar omdat het plafond van de werkplaats 15 meter hoog is, hebben we daarboven nog een extra verdieping kunnen maken voor de opslag van voorraad en gereed product. Al met al hebben we de ruimte zodoende optimaal benut.”

www.teleflex.nl