Kriya Materials, een toonaangevende ontwikkelaar en fabrikant van coatings en masterbatches, heeft opgeroepen tot EU-wetgeving om zijn nieuwe producten in de bouw- en auto-industrie te ondersteunen.
Deze producten hebben een directe en positieve impact en zullen het energieverbruik in gebouwen tot 35% verlagen en in auto’s tot wel 10%. De potentiële vermindering van de totale wereldwijde CO2-uitstoot is 0,5 Gigaton, of 3% van de huidige jaarlijkse wereldwijde CO2-uitstoot.
Gevalideerd door onafhankelijke onderzoeksinstituten; zodra de producten worden toegepast in gebouw beglazing dan resulteert dat in een reductie van tot wel 35% van het energieverbruik, in dat specifieke gebouw, e.e.a. afhankelijk van de lokale klimaatomstandigheden. Dit is aanzienlijk, aangezien gebouwen tot 40% van de wereldwijde energie verbruiken.
Dezelfde producten indien ze worden toegepast in autoruiten hebben een directe invloed op de CO2-uitstoot van verbrandingsmotoren door het gebruik van airconditioning en dus het brandstofverbruik te verminderen. In elektrische voertuigen zal dit het potentiële bereik aanzienlijk vergroten, aangezien koelsystemen momenteel een groot deel van het vermogen van een auto voor hun rekening nemen.
De CEO van Kriya Materials, Roel Huis in ’t Veld, zegt dat steun van EU-wetgevers een groot verschil zou maken: “Momenteel vereist de WLTP-test van de EU, die verplicht is om de CO2-uitstoot van een nieuw automodel te bepalen, dat de airconditioning uit moet tijdens de test! Dus de EU doet alsof ze er niet is! Dit is vreemd, aangezien airconditioning units verantwoordelijk zijn voor ongeveer 10% van de gemiddelde CO2-uitstoot van een voertuig.
“Veranderende wetgeving zou de auto- een onmiddellijke stimulans geven om producten zoals de onze te implementeren, en indien ze dat niet doen dan zouden ze per extra gemeten gram CO2-uitstoot zoals in de auto-industrie gebruikelijk is een boete moeten betalen aan de EU.
“Het kost slechts een paar euro per auto, en naast een aanzienlijk lagere CO2-voetafdruk, verbetert het passagierscomfort aanzienlijk, dus het is een win-win!”
Hetzelfde geldt voor gebouwen. Veranderende wetgeving rond nationale bouwvoorschriften zou de acceptatie en het overmatig gebruik van airconditioning, die momenteel in een ongekend tempo groeit, verminderen. Deze wereldwijde groei in airconditioning heeft niet alleen geleid tot een verhoogde CO2-uitstoot, maar ook tot energiearmoede voor veel huishoudens als gevolg van hogere rekeningen, vooral in gebieden rond de evenaar.