Ondernemers die werken met een digitale vrachtbrief zijn daar veelal positief over. ‘Er mogen alleen wel wat meer bedrijven gebruik van maken’, zegt Wout van den Heuvel, beleidsadviseur Innovatie en Digitalisering bij TLN.
Digitale vrachtbrief
Slechts 4 procent van de kijkers van het webinar ‘De e-CMR als verbindende factor’ is gebruiker van een digitale vrachtbrief, zo bleek tijdens De Week van Digitalisering die TLN samen met verladersorganisatie evofenedex en Beurtvaartadres onlangs organiseerde. Het ontlokte een diepe zucht aan Dé Post, directeur van logistiek dienstverlener H.N. Post en Zonen en één van de gasten aan tafel. Maar Post is dan ook al vijf jaar lang een tevreden gebruiker van de Transfollow, de e-CMR die Beurtvaartadres aanbiedt.
Gewoontedieren
‘Het is toch logisch dat we in 2022 niet meer met papier werken’, zegt Post. Zijn tafelgenoot Frank Scholten, transportplanner bij aardappelverwerker Aviko is minder verbaasd. ‘Toen wij aan de vrieshuizen meedeelden dat we voor het zogenaamde intercompany transport gingen stoppen met de papieren vrachtbrief, was dat even wennen. Maar ook in onze eigen organisatie werd het maken van een vrachtbrief, voor in plaats van na de belading, ervaren als een grote verandering. Mensen zijn gewoontedieren.’
Opdracht geladen
Scholten schetst hoe de digitale vrachtbrief in de praktijk werkt. ‘Wij schieten vanuit ons systeem een transportopdracht naar een vervoerder die de vrachtbrief dan krijgt via het Transfollowportaal. De vervoerder accepteert de opdracht die op dat moment ook in beeld komt bij onze expeditieafdeling. De chauffeur krijgt de vrachtbrief te zien via een app of zijn boordcomputer. Na het laden tekent de vervoerder voor ontvangst van de zending. De status wordt geüpdatet: ‘opdracht geladen’. Dat is ook zichtbaar voor iedereen die een inlogcode heeft voor het Transfollowportal. De zending wordt afgeleverd en afgetekend en er volgt een statusupdate in het systeem met datum, tijd en GPS-positie, eventueel met een foto erbij.’
Overkloppen
Post ziet alleen maar voordelen van de digitale vrachtbrief. ‘We willen meer dan van A naar B rijden. We willen waarde toevoegen voor de klant en de e-CMR is iets waarmee je dat kunt doen. De digitale vrachtbrief is op veel vlakken een vooruitgang. Het is duurzamer zonder al dat papier. Het is flexibeler omdat de vrachtbrief op alle plekken tegelijk beschikbaar is en het is efficiënter en betrouwbaarder omdat niet iedereen in zijn eigen systeem gegevens aan het overkloppen is.’ H.N.Post en Zonen begon in 2017 met de e-CMR door de vraag van de opdrachtgevers. ‘Zij wilden sneller een bewijs van aflevering hebben. Transfollow was de oplossing. Sneller dan digitaal kan niet.’
De toekomst van de vrachtbrief
Ook Bij Aviko zijn ze enthousiast over het gebruik van de e-CMR. Scholten: ‘Het is onze overtuiging dit de toekomst is. Je kunt gaan wachten en achteroverleunen totdat het moet. Wij willen een innovatieve en duurzame onderneming zijn. Het is toch niet meer van deze tijd dat je soms chauffeurs ziet met zo’n dikke stapel papier.’
Schaalbaar
De e-CMR is uiteindelijk een gezamenlijke actie van opdrachtgever en opdrachtnemer. Je moet interfaces bouwen en dat is niet iets wat je in twee tellen voor elkaar hebt. Een opdrachtgever werkt regelmatig met meerdere vervoerders. ‘Daarom zoek je een systeem dat schaalbaar en betrouwbaar is en dat alle vervoerders accepteren’, zegt Scholten. ‘De verbinding met vervoerders is nog wel een ding. Je ziet dat systemen steeds makkelijker te verbinden zijn. Maar een koppelplatform dat de verschillende systemen met elkaar laat praten, moet er wel komen. Ik weet dat daaraan gewerkt wordt.’
Sectorinitiatief
Post vindt het grote voordeel van Transfollow dat het een sectorinitiatief is. ‘Als wij met onze klanten praten over papierloos transport, dan hebben we het niet over een willekeurig softwarepakketje dat wij hebben aangeschaft maar over een serieus initiatief vanuit de branche.’
Afkaderen
Maar waarom zijn er dan nog relatief weinig ondernemingen die met de e-CMR werken? Tijdens het webinar gaf het publiek aan dat het vooral ligt aan de samenwerking tussen ketenpartijen. ‘Daar is dit juist een perfect middel voor’, reageert Post. ‘Je moet als vervoerder en verlader het landschap creëren waarin je de tijd hebt om iets te ontwikkelen’, vult Scholten aan. ‘En je hoeft niet gelijk groot te beginnen. Kader het af, begin met partijen waarmee je goed samenwerkt. Bouw het met hen op en zorg dat het schaalbaar is.’