Euser experimenteert met elektrische vrachtwagens

Transportbedrijf Euser is begin dit jaar een pilot begonnen met twee elektrische vrachtwagens. Deze pilot maakt Euser tot een voorloper. De data van de pilot leveren inzichten op die transportbedrijven kunnen helpen in de transitie naar zero-emissievervoer.

 

Euser is een familiebedrijf, gespecialiseerd in transport van goederen binnen Nederland en de Benelux voor de sectoren retail, horeca en zorg. Met 380 vrachtwagens en 150 opleggers rijdt Euser voor klanten als Sligro en Albert Heijn van eigen locaties in Barendrecht, Amsterdam en Veghel en veertien locaties bij opdrachtgevers. Daniel Spetter is als operationeel directeur van Euser volop betrokken bij de transitie naar zero-emissiestadslogistiek.

 

“We zien dit als experiment voor elektrische stadsdistributie. TNO gaat de data uit deze trucks verzamelen en analyseren, daarmee krijgen we weer interessante inzichten over de inzetbaarheid van de trucks.”

Hoever is Euser in de transitie naar zero-emissievervoer?

“We zijn elektrisch transport aan het ontdekken en ons aan het voorbereiden op de komende energietransitie. We hebben twee elektrische vrachtwagens aangeschaft. We zien dit als experiment voor elektrische stadsdistributie. TNO gaat de data uit deze trucks verzamelen en analyseren, daarmee krijgen we weer interessante inzichten over de inzetbaarheid van de trucks. We zijn blij dat onze opdrachtgevers Albert Heijn en HAVI Logistics bereid zijn om een deel van de hogere kosten van deze voertuigen te vergoeden. Voor hen zetten we de trucks in. De marges van transportbedrijven zijn te laag om op dit moment elektrische vrachtwagens in te zetten voor dezelfde tarieven. Helaas werd de levering van deze trucks steeds vertraagd, door een gebrek aan halfgeleiders.”

Welke belemmeringen ervaart Euser?

“Naast de betaalbaarheid en lange levertijden, is het realiseren van de laadinfrastructuur de grootste uitdaging. Netbeheerders geven geen garantie voor netcapaciteit om elektrische vrachtwagens op te laden. En die vrachtwagens vragen hoge laadvermogens. We werken bijvoorbeeld voor een horecagroothandel. Hun depot bevindt zich in het Westelijk Havengebied van Amsterdam. Daar gaan we met zestig vrachtwagens elke dag de binnenstad van Amsterdam in. Die zestig vrachtwagens zouden ’s nachts allemaal weer opgeladen moeten worden met de invoering van de zero-emissiezones. Het huidige stroomnet kan dat niet aan.”

Hoe gaat Euser hiermee om?

“We maken samen met de verladers plannen voor deze transitie in een zogenaamde ‘roadmap’. In deze roadmap leggen we vast hoe we stap voor stap gaan elektrificeren. Zodra een voertuig aan vervanging toe is, willen we het liefste een elektrisch voertuig aanschaffen. We kijken hierbij ook naar de inzetbaarheid. Die is onder andere sterk afhankelijk van de flexibiliteit van stedelijke venstertijden. Wanneer mogen we met onze trucks de stad in? We willen de vrachtwagens namelijk graag zestien uur per dag kunnen inzetten. Hierin zit een tegenstelling waar we iets mee moeten. Vervolgens brengen we ook de benodigde elektrische laadcapaciteit in kaart. Dit plan leggen we bij de netbeheerders neer om te vragen of er voldoende netcapaciteit geleverd kan worden. ”

Wat vindt u van het huidige beleid?

“Het is goed dat de transitie gelijkmatig gaat door middel van een overgangsperiode. Ik maak me wel zorgen over dat het speelveld niet gelijk blijft, wanneer bijvoorbeeld een gemeente ervoor kiest de invoering toch uit te stellen. Dat risico maakt het minder aantrekkelijk om voorloper te zijn. Daarnaast is het landschap voor venstertijden en ontheffingen erg versnipperd. Beleidsmakers moeten ook vol op het verhogen van de netcapaciteit inzetten, en meer subsidies beschikbaar stellen. Anders is het met de kleine marges in de transportsector niet te doen.”