Naast elektrische bussen, levert Ebusco ook de batterijpakketten en batterijmanagementsystemen voor elektrische binnenvaartschepen. Concordia Damen installeert de eerste batterijpakketten in een 135 meter lang binnenvaartschip. Daarmee maken deze twee Nederlandse FME-leden grote stappen in volledig duurzaam transport over water.
Ebusco heeft daartoe een raamovereenkomst getekend om Oechies Elektrotechniek een jaar lang te voorzien van maritieme batterijpakketten voor de binnenvaart. In eerste instantie betreft de deal de levering van 36 batterijpakketten (totaal 1.089 kWh) voor de ‘WEVA Antonie 1’, het allereerste nieuwbouwbinnenvaartschip op waterstof. Naast energiedrager waterstof kan het schip ook elektrisch varen. De apparatuur van Ebusco vervangt hiermee een volledige dieselgenerator aan boord.
Emissievrij transport
De Nederlandse scheepsbouwer Concordia Damen gaat in opdracht van Lenten shipping de WEVA Antonie 1 bouwen, het schip krijgt een lengte van 135 meter. Met een laadvermogen van 3.700 ton zal het schip op termijn ingezet worden voor het vervoer van zout tussen Delfzijl en de Rotterdamse haven. De WEVA 1 Antonie gaat varen voor Nobian Industrial Chemicals.
In totaal omvat de raamovereenkomst ruim 10 megawattuur aan batterijcapaciteit. Peter Bijvelds, ceo van Ebusco, laat weten: “We hebben de afgelopen tien jaar veel ervaring opgedaan met de toepassing van batterijen bij grootverbruikers van energie. Door onze expertise in batterijtechnologie uit te breiden naar andere industrieën, kunnen we een nog grotere impact hebben op onze reis naar emissievrij transport. We zijn dan ook trots om samen met Oechies Elektrotechniek op weg te gaan naar een schone binnenvaart.”