Een incident met gevaarlijke stoffen kan grote gevolgen hebben voor mens, dier en milieu. Een gezonde en veilige werkomgeving is daarom essentieel. In 2022 waren thema’s, als de wijzigingen in het ADR 2023 (Europese overeenkomst voor het internationale vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg), de verplichting rondom het hebben van een veiligheidsadviseur en lithiumbatterijen enorm populair. In dit artikel zijn de best gelezen artikelen op een rij gezet.
ADR-wijzigingen op komst: hoe ga je hiermee om?
Bedrijven die betrokken zijn bij het wegvervoer van gevaarlijke stoffen, moeten vervoeren volgens de regelgeving van het ADR. Eens in de twee jaar wordt deze regelgeving aangepast en dat gaat per januari 2023 weer gebeuren. In dit artikel lees je hoe Vesta Chemicals omgaat met deze wijzigingen. Wil je weten welke impact het ADR 2023 voor jouw bedrijf heeft? In februari worden er nog diverse bijeenkomsten hierover georganiseerd in Venlo en Apeldoorn.
Wanneer is een veiligheidsadviseur verplicht?
Met de wijzigingen in het ADR 2023 worden ook de regels rondom het hebben van een veiligheidsadviseur uitgebreid. In welke situaties ben je verplicht om zo’n veiligheidsadviseur in dienst te hebben? Hoe stel je zo’n persoon aan en welke taken horen bij deze functie? Dat lees je in dit artikel.
PGS-37: de nieuwe richtlijn voor de opslag van lithiumbatterijen
In de loop van 2023 wordt de PGS-37 (regelgeving voor de opslag van lithiumbatterijen) naar alle waarschijnlijkheid gepubliceerd. Deze regelgeving is dringend gewenst, vanwege de snelle opmars van de opslag van deze batterijen in zowel de industrie, als in de woonomgeving. In 2022 zijn er al verschillende ontwikkelingen op dit gebied geweest, zoals de publicatie van de conceptversie PGS-37 en een commentaarronde hierop. Nog voordat de officiële wet- en regelgeving is gepubliceerd, heeft Stella Fietsen, fabrikant van e-bikes, al diverse maatregelen genomen.