Volgens de Nederlandse onderzoekers EVO betreffen de meeste ongelukken met vorkheftrucks aanrijdingen met voetgangers (43%). Sterker nog, één van de meest voorkomende redenen voor dodelijke ongelukken in 2019 was dat het slachtoffer een gevaarlijk gebied betrad.
Of de vorkheftruck nu in een magazijn, een distributiecentrum, op een luchthaven of in een zeehaven wordt gebruikt, de gevaren voor anderen zijn maar al te duidelijk. Eén manier om risico’s te beperken, is door te zorgen voor adequate afbakening van gebieden waar vorkheftrucks werken en voetgangers zich mogen begeven. Maar hoe zorg je ervoor dat deze gebieden niet per ongeluk worden betreden?
Huib Slijkhuis, een expert op het gebied van voertuigveiligheid bij Brigade Electronics, legt dit uit: “Ongeveer 70% van de incidenten op werkterreinen gebeurt tijdens het opstarten van machines en bij rijden op lage snelheid vanwege slecht zicht. Magazijnen, distributiecentra, zee- en luchthavens kunnen allemaal bijzonder uitdagende omgevingen zijn waar met talrijke gevaren rekening moet worden gehouden. De aanwezigheid van personeel op de grond en voetgangers maakt het heel moeilijk om de veiligheid in deze werkomgevingen te handhaven.”
Slimme technologie helpt het probleem van beperkt zicht en dode hoeken aan te pakken in gebieden waar goederen worden verwerkt. Het betreft hier bijvoorbeeld de allernieuwste RFID-technologie (RFID staat voor Radio Frequency Identification) zoals ZoneSafe, het waarschuwings- en detectiesysteem van Brigade.
Het systeem is ontwikkeld voor gebruik in omgevingen zoals magazijnen, bouwterreinen, fabrieksterreinen, afvalstortplaatsen, luchthavens en distributiecentra. ZoneSafe gebruikt op het voertuig geïnstalleerde antennes die communiceren met detectietags. Deze tags kunnen door werkers worden gedragen, in ruimtes met beperkte toegang worden geplaatst of op objecten en eigendommen worden aangebracht. Wanneer een tag binnen het bereik van een detectiezone komt, ontvangt de bestuurder van het voertuig automatisch een visuele en akoestische waarschuwing via de in de cabine geïnstalleerde regeleenheid, zodat hij of zij de nodige actie kan ondernemen. Bovendien geven tags die door werkers op het terrein worden gedragen een trilsignaal om de drager te waarschuwen dat er een voertuig nadert.
Dankzij de RFID-technologie, die geen directe gezichtslijn nodig heeft, worden tags gedetecteerd ongeacht obstakels, dode hoeken, bar weer of slecht zicht. Elke tag kan een unieke identificatiecode krijgen en aan individuele personen worden gekoppeld.
Huib vervolgt: “Deze technologie is ideaal voor voertuigen zoals vorkheftrucks, die vaak werken in de nabijheid van werkers en andere machines. Het systeem biedt snelle, betrouwbare en nauwkeurige gegevensuitwisseling en er kan een onbeperkt aantal tags en antennes worden gebruikt, wat het perfect maakt voor grote ruimtes zoals magazijnen en distributiecentra.”
Aangezien het aantal ongelukken met vorkheftrucks blijft stijgen, moet er meer worden gedaan om de veiligheid in omgevingen waar deze voertuigen werken te verbeteren.
Huib voegt daar nog aan toe: “Chauffeursopleidingen zijn vanzelfsprekend belangrijk om ervoor te zorgen dat de veiligheidsnormen worden nageleefd. Maar voertuigveiligheidstechnologie kan een extra laag veiligheid toevoegen en bestuurders die hun werkomgeving vrij van gevaren willen houden gemoedsrust geven.”