Kraanverhuur- en Loonbedrijf W.G. Donselaar VOF in Leerdam besloot zelf een rupskraan om te bouwen van diesel- naar elektrische aandrijving. Daarbij werd de hulp ingeroepen van Elsto Drives & Controls in Voorhout.
Donselaar voert divers werk uit in grondverzet, rioleringswerk, groenvoorziening, onderhoud van watergangen, straatwerk, baggerwerkzaamheden en bomen zagen. Door één van zijn rupskranen om te bouwen speelt eigenaar Wilco Donselaar in op de toekomst.
“Er komen meer vragen en zelfs eisen om emissievrij te werken. Aannemingsbedrijven krijgen dit opgelegd door gemeenten, waterschappen en natuurbeheerders. Om bepaalde werkzaamheden emissievrij te kunnen uitvoeren, hebben ze de juiste machine nodig. Enkele opdrachtgevers bellen nu bewust ons als emissievrij werken een eis is.”
Samenwerking met Elsto
Ben Donselaar heeft voor reparatie en revisie van machines vaak nieuwe componenten nodig en daarin is Elsto een regelmatige partner.
Aan de ombouw van de 8,5 tons rupskraan is het nodige rekenwerk vooraf gegaan. Ben Donselaar is uitgegaan van het benodigde vermogen maximale vermogen van 34 kW op basis van de specificaties van de diesel. In overleg met Elsto is gekozen voor een standaard draaistroommotor.
Accupakket
Een accupakket van ELEO Technologies in Helmond voedt de Elsto draaistroommotor via een frequentieregelaar van Bonfiglioli Vectron. De motor drijft via een V-snaaroverbrenging de hydrauliekpomp van de kraan aan. Rijdwerk, zwenken, in- en uitgaan van de giek en het werktuig worden nog steeds hydraulisch aangedreven. De verlichting en bediening wordt door de bestaande 12 V batterij gevoed.
Emissievrij
Omdat de machine geheel elektrisch wordt aangedreven, is ze emissievrij. Bovendien levert de elektrificatie ook een verrassend stille rupskraan op. De frequentieregelaar en elektromotor zijn van buitenaf niet te horen, terwijl de motor- en batterijruimte niet eens is geïsoleerd. Dit vergemakkelijkt overleg tijdens het werk.