Veel machinebouwers ervaren het leveren van service na de oplevering van een machine als een last: het zijn ad hoc werkzaamheden, die verstoring in de planning en onrust op de werkvloer veroorzaken. Service-aanvragen leiden tot inefficiëntie, verhoogde kosten en te weinig operationele capaciteit. Dat terwijl servitization, dat gericht is op het aanbieden van services na de verkoop van een machine, juist het potentieel heeft om de gemiddelde winstmarges aanzienlijk te verhogen.
Met een slim ERP -systeem van ECI Software Solutions gecombineerd met een IoT toepassing van IXON Cloud, is dit goed te organiseren. Storingen en problemen bij machinegebruik worden nog voordat ze zich voordoen geïdentificeerd en direct als servicemelding in het ERP geplaatst. Machinebouwers krijgen zo veel eerder inzicht in de noodzaak om onderhoud te verrichten. Dit maakt de werkzaamheden voorspelbaar en daarmee planbaar. Machinebouwers kunnen zo van een reactieve naar proactieve service groeien. Proactief onderhoud zorgt daarbij voor verminderde downtime van de machines, zodat ook de eindklant winstgevender wordt.
Benieuwd naar uw mogelijkheden?
ECI Software Solution is aanwezig op Vison, Robotics & Motion op stand 220, en bespreekt graag wat servitization voor uw bedrijf kan betekenen.