Veel magazijnen hebben geen flauw idee welke vrachtwagen op welk moment aan het dock verschijnt. Het gevolg is veel hectiek en stress op de magazijnvloer. Onnodig, want met een aantal maatregelen kunnen magazijnen het laden en lossen van vrachtwagens eenvoudig stroomlijnen. Wij geven drie tips.
Het is vaak hollen of stilstaan op de vloer voor de docks. Hollen op het moment waarop meerdere vrachtwagens tegelijk zich melden voor het laden of lossen van goederen. Stilstaan omdat een paar uur later alle vrachtwagens weer zijn vertrokken en de laad- en losploeg niets te doen heeft. Magazijnen die erin slagen de werklast beter over de dag te verdelen, vermijden stress en fouten en verbeteren de productiviteit. Maar hoe doe je dat?
Tip 1: geef vervoerders een tijdvenster
Deel de dag op in tijdvensters. Door elke vervoerder vooraf een eigen tijdvenster te geven, voorkom je dat alle vrachtwagens tegelijk arriveren. Dat vereist enige afstemming met de vervoerder, maar voorkomt onverwachte pieken in de werklast en de bijbehorende hectiek.
Online tools maken het nog eenvoudiger om een goede dockplanning te maken. In die tools geeft u zelf aan hoeveel tijdvensters u wilt aanbieden en hoelang die duren. Vervolgens kan elke vervoerder zelf het tijdvenster selecteren dat het beste aansluit op zijn transportplanning.
Tip 2: kies het juiste dock
Stel je voor dat een vrachtwagen voor het linkerdock staat, terwijl de 33 pallets uit die vrachtwagen stuk voor stuk in de koelcel aan de rechterkant van het magazijn moeten worden gezet. Zeker in grote magazijnen leidt tot veel onnodig heftruckverkeer met alle risico’s van dien. Het is veel handiger om die vrachtauto aan de rechterkant te laten aandocken.
Let bij het toewijzen van vrachtwagens aan docks dus op de interne goederenstromen in het magazijn. Waar moeten de binnenkomende goederen naartoe? Waar moeten de uitgaande goederen vandaan komen? De vrachtwagenchauffeur maakt het niet uit waar hij zijn wagen neerzet, maar de heftruckchauffeurs kan het veel tijd besparen.
Tip 3: gebruik een palletlabel
Veel magazijnen weten vooraf niet wat er in de vrachtwagens met binnenkomende goederen zit. Gaat het om één pallet met één artikel? Of gaat het om 33 pallets met meerdere artikelen per pallet? In dat laatste geval kost het veel tijd om de binnenkomende goederen te controleren en in te boeken, waardoor de vloer lang bezet blijft.
De oplossing hiervoor is het gebruik van een uniek palletlabel in combinatie met een digitale vooraanmelding. In dat geval stuurt de vervoerder vooraf een bericht met de exacte inhoud van de vrachtwagen, gekoppeld aan de barcodes op de palletlabels. Als de vrachtauto vervolgens arriveert, volstaat het scannen van de barcode op het palletlabels om de goederen in te boeken. Dat versnelt de doorstroming bij de docks.