Is het mogelijk een drijvend onderstel te bouwen voor een windmolen van 4 meter hoogte? Studenten van de campus Beverwijk gaan de uitdaging aan. Samen met studenten van het hbo en de technische universiteit, Techport en Stichting MyTec-Bedrijven hebben zij zich voorbereid op een internationale wedstrijd Floating Wind Challenge op 12 mei voor de kust van Scheveningen. Na weken van intensieve voorbereiding voerden de studenten op 13 en 14 april in de haven van IJmuiden een test uit op de werking en stabiliteit van de constructie.
De Floating Wind Challenge is een wedstrijd geïnitieerd door OffshoreWind4Kids. De wedstrijd stimuleert jonge technisch ontwerpers om de beste drijvende wind draagconstructies te ontwikkelen. MyTec docent Erik Deuling: ‘De uitdaging voor de studenten is om het drijvende gedeelte en de positionering te ontwerpen en te maken. Het project is op vele fronten een aansprekend project. Denk aan regio IJmond als uitvalshaven voor de windindustrie, duurzaamheidstechnieken, maar ook de unieke samenwerking tussen de verschillende opleidingsniveaus en het bedrijfsleven.’
Leon Woolthuis van Beuker Special Products was aanwezig bij de test: ‘Als bedrijf zijn we erg enthousiast om mee te doen aan dit project. De studenten hebben we in onze werkplaats laten kennismaken met werken met kunststof en de technieken die daarbij horen. Drie dagen zijn ze over de vloer geweest om extrusielassen, draadlassen en polyfusielassen in de praktijk onder de knie te krijgen. Het is zo gaaf: studenten zijn zo enthousiast, je merkt dat de MyTec-studenten pientere studenten zijn.’ MyTec-student Jeroen Dozij, ‘Ik heb aan de drijvers gelast.’
Arie Pronk, die als veiligheidscoach de studenten heeft geleerd hoe je een veiligheidsanalyse maakt: ‘Het is mooi om de bevlogenheid van docent Erik Deuling te zien en hoe hij de MyTec-studenten motiveert met zijn enthousiasme. Derdejaars student Allround medewerker productietechniek Kick Tiekstra werkt samen met de MyTec-studenten: ‘Als technische studenten werken we voor de Floating Wind Challenge intensief samen. De MyTec-studenten ontwierpen de constructie en ik heb daarin meegedacht. De staalconstructie heb ik gelast voor mijn examen, daarnaast heb ik meegewerkt aan de afwerking. Superleuk om zo’n eindopdracht te hebben.’