Rollenkettingen in de voedingsmiddelenindustrie worden in diverse transportsystemen gebruikt. Deze rollenkettingen worden blootgesteld aan elementen zoals stoom, corrosie door water, kookhitte en andere processen in de voedingsmiddelenindustrie.
Normaal gesproken is roestvrij staal het constructiemateriaal in verband met de mogelijkheid tot roesten. 410 roestvrij staal, warmte behandeld tot 42 Rockwell C, is voornamelijk het constructiemateriaal geweest voor niet alleen de rol en de pen, maar ook voor de bus. Onlangs hebben succesvolle tests uitgewezen dat de AMPCO® 18-legering veel beter is vanuit het oogpunt van slijtage met betrekking tot het bus materiaal.
De rol in de ketting draait op deze bus op een horizontaal transporttraject. De bus oscilleert op zijn beurt op de pennen over de eindtandwielen. De slijtage ontstaat op de bus. Het AMPCO® 18-materiaal dat voor de bussen wordt gebruikt, wordt geproduceerd geëxtrudeerde of centrifugaal gegoten staven en wordt machinaal afgewerkt.
Door het verschil van AMPCO® 18 en de 410 roestvrijstalen rol en pen, ontstaat er geen vreten of vastlopen. AMPCO® 18 vertoont minimale slijtage bij contact met staal.
Een van de grootste problemen voor fabrikanten van rollenkettingen is het verminderen van de rek in een ketting door slijtage. Als de bus of een deel van de ketting slijt, wordt de ketting langer en moeten er regelmatig schakels worden verwijderd.
Dit kan een lastige maar vooral kostbare situatie zijn, die behoorlijk wordt verminderd door AMPCO® 18 als bus materiaal te gebruiken. Een typische installatie vereist gewoonlijk zo’n 7000 bussen.
Onze legeringen AMPCO® 18, AMPCO® 22, AMPCO® M4, AMPCOLOY® 940 en AMPCOLOY® 944 zijn allen goedgekeurd voor toepassingen in de voedingsmiddelenindustrie.
Kijk verder door te klikken op deze link.