“Misschien beseffen de meeste mensen het niet, maar een pomp is binnen een bedrijf of instelling onmisbaar. Ze bevinden zich vaak op plekken waar je niet zo vaak komt en zijn dus niet direct zichtbaar, maar wel essentieel voor het bedrijfsproces. Je kan het zo gek niet bedenken of het gaat wel door een pomp. Slib, yoghurt, water, gft afval maar ook pindakaas. Gehakt maar ook aardappels of betonmortel… Als een pomp ermee ophoudt, ligt vaak meteen de hele productie stil.” Dat zeggen de beide servicemonteurs Roeland en Bennie van Verder Liquids in Groningen. Zij zijn beiden servicemonteur en al vele tientallen jaren voor hun klanten ‘het gezicht’ van de specialist in industriële pompen, die vanuit het Noorden heel Nederland bedient.
“Klanten weten helaas niet altijd wat we allemaal voor hen kunnen betekenen, doen, ook bestaande klanten niet,” zeggen de servicemonteurs. “Ze kopen bij ons een bepaalde pomp, maar wat ons verdere assortiment en dienstverlening zoal inhouden, is lang niet altijd bij iedereen bekend. Dat is jammer, want onze dienstverlening kan de klant veel voordeel opleveren. Zo zijn klanten er bijvoorbeeld niet altijd van op de hoogte dat we ook pompen reviseren en preventief onderhoud uitvoeren. Via onze pompscan kunnen we (toekomstige) schade goed interpreteren en hierover adviseren. Onze grote kracht is verder dat we een zeer uitgebreid assortiment hebben, gecombineerd met een enorme proceskennis bij ons verkoopteam, hoge servicegraad en leveringsbetrouwbaarheid. Omdat we ons alleen op pompen richten, gaan we zeer gericht te werk, waar voor anderen die onze markt opereren pompen misschien een bijproduct zijn. Meedenken met de klant, daar gaat het bij ons om. Onze eerste vraag is altijd: wat heeft de klant nodig voor zijn specifieke situatie? Als een pomp wordt geïnstalleerd, zijn we er meestal zelf bij voor de inbedrijfstelling en eventuele instructie adviezen.”
Breed in pompen
Verder Liquids levert pompen aan de industrie. “Met name aan de maakindustrie,” zegt Uno Sissingh, sinds anderhalf jaar algemeen directeur. “Ons aanbod is heel breed en vindt toepassing in verschillende branches, van de zuivel-, medische of grafische sector tot de papier- en voedingsmiddelenindustrie en de transportbranche. We leveren een zeer breed pakket aan pompen, voor bijna elke toepassing hebben we een oplossing en anders vinden we die in ons netwerk. Verder hebben we zeer hygiënische en zelfs explosieveilige pompen. We hebben een grote diversiteit aan pomp principes in huis en zo is er voor ieder specifiek medium een juiste pompselectie mogelijk. Onze producten vinden wereldwijd hun weg naar de afnemers. Alle pompen worden geleverd met goedkeuring volgens de nieuwste eisen en wet- en regelgeving en certificaten, voor zover van toepassing. Alleen extreem grote pompen, bijvoorbeeld in een gemaal, en pompen voor extreem hoge druk, doen we niet.”
Ook op het gebied van industriële pompen staan de ontwikkelingen niet stil. Zo kwam Verder Liquids onlangs met de release van de Verderflex Ds500, een doseerpomp speciaal voor het doseren van chemicaliën in gemeentelijke en industriële toepassingen.
Pompscan
Een veelgehoorde opmerking van een klant is: ‘mijn pomp haalt zijn capaciteit of druk niet of heeft lekkage. Kunnen jullie eens komen kijken?’ Vaak is een klant in paniek omdat een pomp ‘opeens’ is uitgevallen. Bennie: “Vaak blijkt achteraf dat met goed en regelmatig onderhoud de uitval voorkomen had kunnen worden. Eén van onze diensten is het maken van een pompscan bij de klant in huis. Welke pomp staat er, welke leeftijd heeft hij, wat zijn precies de toepassingen? Hoe staat de pomp erbij, we leggen alle gegevens vast, maken een verslag en doen er foto’s bij. We kijken niet alleen naar de opstelling van de pomp maar ook naar de procesomgeving zoals bijvoorbeeld leidingen, het medium dat daar doorheen gaat en de druk die daarvoor nodig is. Op basis van onze scan gegevens maken we een inschatting wat betreft de staat van de pomp set. Als we voorzien dat er op een bepaalde termijn onderhoud nodig is aan een bepaald onderdeel, wijzen we de klant daarop zodat hij actie kan ondernemen. We dringen niks op, de klant is uiteindelijk verantwoordelijk en hij beslist.” Eén ding moet de servicemonteurs toch wel even van het hart. “Wij lopen nu al enkele tientallen jaren mee in het vak en wat ons de laatste tijd opvalt, is er dat er bij de klant veel kennis van de werkvloer verdwijnt. Veel oudgedienden gaan met pensioen en nieuwe aanwas is er door het personeelstekort nauwelijks. In verband met deze ontwikkeling is de kennisinbreng van externe deskundigen van des te groter belang.”
Revisie
Wat veel klanten volgens Sissingh soms aan voorbij gaan, is dat revisie heel goed tot de mogelijkheden behoort als een pomp niet goed meer functioneert. “Voorkomen is beter dan genezen. Dat geldt voor alles, maar zeker ook voor pompen. Hoewel het wel een beetje begint te veranderen, leefden we tot voor kort in een wegwerpmaatschappij waarbij aanschaf van een nieuw product vaak goedkoper was dan reparatie. Uit een oogpunt van duurzaamheid en zuinig omgaan met grondstoffen is reparatie beter. Vandaar ook dat we klanten actief de mogelijkheid tot revisie aanbieden. De klant staat hierbij altijd voor een afweging: revisie kan duurder zijn dan aanschaf van een nieuw exemplaar. De klant kijkt natuurlijk in eerste instantie naar de prijs, maar op lange termijn zou een investering in revisie wel eens beter kunnen uitpakken, mede omdat de levertijden in verband met de materiaalschaarste van dit moment aan de lange kant zijn. En wat gebeurt er als je wacht op een nieuwe pomp en de bestaande pompen vallen uit? Je wilt voorkomen dat de productielijn stil komt te vallen en daarmee (financiële) schade oploopt. Deze argumenten geven wij de klant dan ook graag mee als hij voor een beslissing staat. De uiteindelijke afweging maken wij niet, dat moet de klant zelf doen.”
Magazijn
In de werkplaats van Verder Liquids in Groningen worden pompen samen gebouwd. Behuizing en onderdelen worden door Verder-fabrieken en/of externe partijen aangeleverd en in de werkplaats geassembleerd. Roeland vertelt dat in het magazijn een grote voorraad standaard pompen en onderdelen ligt opgeslagen, die binnen enkele dagen kunnen worden geleverd. “Daarnaast kunnen we een pomp aanpassen op klantspecificatie. Nieuwbouw van een pomp gebeurt altijd op basis van een standaardmodel, dat we dan desgewenst aanpassen. Een goed voorbeeld hiervan een chocoladepomp die we onlangs voor een klant hebben gemaakt.” Verder Liquids heeft een eigen testlijn voor het testen van de producten. Het is voor een klant mogelijk om een pomp te testen bij ons in de werkplaats of op locatie van de klant. Eén van de servicemonteurs: “De klant kan het dan een tijdje proberen en kijken of de pomp bevalt. Aan de hand van diens ervaringen kunnen we de pomp dan aanpassen indien nodig.”
Familiebedrijf
Sissingh: “We zijn een familiebedrijf, waarbij de organisatie in Groningen al meer dan 100 jaar bestaat. Ongeveer 20 jaar geleden zijn overgegaan in Verder Liquids, ook een familiebedrijf. Je proeft de familiaire sfeer nog steeds. Een aantal mensen werkt hier al twintig, dertig of zelfs meer dan veertig jaar. We hebben een enorme ervaring opgebouwd en de klant profiteert daarvan. We hebben bovendien veel goede contacten met fabrikanten en toeleveranciers. De lijnen zijn kort en dat komt de gehele bedrijfsvoering en de service ten goede.”
Verder Liquids is zich goed bewust van zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid. Zo wordt er lesgegeven op scholen om leerlingen te interesseren in techniek. Op deze manier zijn ondernemers ook in de toekomst verzekerd van goed geschoold en gemotiveerd personeel.