In 2021 heeft de Arbeidsinspectie 3482 meldingen van arbeidsongevallen ontvangen. In 147 gevallen (9 procent) was een rijdend voertuig of werktuig betrokken, meestal een heftruck, reachtruck of ander intern transportvoertuig. Dat blijkt uit de Monitor Arbeidsongevallen, waarin alle ongevallen uitgebreid zijn geanalyseerd. Wij noemen de vijf meest opvallende feiten en cijfers.
- Maar liefst 46 procent van de ongevallen ontstaan bij achteruitrijden. Het manoeuvreren of draaien met het voertuig zorgt voor 12 procent van het aantal ongevallen.
- De voetgangers die worden aangereden, zijn vaak ‘toevallig’ in de beurt. Ze lopen (36 procent) of staan (12 procent) in de buurt. Medewerkers die heftruckbestuurders aanwijzingen geven of de last begeleiden, zijn veel minder vaak slachtoffer (respectievelijk 5 en 2 procent).
- Bij 20 procent van de ongevallen had de bestuurder zijn voertuig onvoldoende onder controle. In 6 procent van de gevallen reed hij te hard. Te vaak constateren inspecteurs dat de bestuurder niet of onvoldoende is getraind (11 procent), terwijl dat wettelijk is verplicht.
- Opvallend is het aantal ongevallen waarbij markeringen, signaleringen en barrières niet aanwezig zijn op de werkvloer (46 procent).
- De verwondingen ontstaan in de helft van de gevallen door beknelling van het slachtoffer tussen het voertuig en een ander object. In 20 procent van de gevallen valt het slachtoffer van het voertuig. Het kantelen van trucks is bij 11 procent van de gevallen de oorzaak van letsel.