20 euro per container bij overstap naar binnenvaart of spoor
De Nederlands overheid heeft toestemming van de Europese Commissie om 22,5 miljoen euro te steken in een modal shift van het goederenvervoer. Het geld is bedoeld om verladers te stimuleren hun goederen via de binnenwateren en het spoor te vervoeren, in plaats van over de weg. Daarmee kunnen handels- en logistieke bedrijven hun logistiek optimaliseren, de CO2-uitstoot terugdringen en files vermijden.
De subsidieregeling die per 1 januari 2023 opengaat, richt zich op verladers en expediteurs. Om hen te stimuleren voor de binnenvaart of het spoor te kiezen, geeft de overheid 20 euro subsidie per structureel verplaatste container of een equivalent daarvan bij bulk. De subsidie is bedoeld als tegemoetkoming in de extra transportkosten van de binnenvaart of het spoor, zoals voor de extra overslag van een container.
Subsidieaanvraag
Ondernemers die met een concreet voorstel komen hoe ze goederen willen verplaatsen van de weg naar het water of spoor, kunnen een subsidieaanvraag indienen. Voorwaarde is dat deze ondernemers actief zijn op (delen van) de route tussen de Rotterdamse haven en Duitsland, via de regio’s Arnhem-Nijmegen (corridor Oost) en/of via Venlo (corridor Zuidoost) en de route Amsterdam richting Antwerpen (corridor Zuid). Voor een modal shift naar het spoor zijn ook trajecten buiten de genoemde corridors in Nederland subsidiabel.
Aanvragen voor de subsidieregeling kun je indienen bij uitvoeringsorganisatie Connekt door middel van een te downloaden subsidieaanvraagformulier.
Ondersteuning van evofenedex met Modal Shift Service
evofenedex kan ondernemers ondersteunen bij het maken van de overstap naar binnenvaart, spoor of shortsea. Met onze Modal Shift Service kijken we samen of modal shift voor een bedrijf kansen biedt.