Verkeersveiligheid: bescherm chauffeurs in de transport- en logistieke sector

Rijomstandigheden voor vrachtwagenchauffeurs in de transport- en logistieke sector kunnen moeilijk zijn. Druk om op tijd te leveren en lange, lastige reizen in vaak uitdagende omstandigheden kunnen zelfs de meest bekwame en ervaren chauffeurs op de proef stellen.

 

Volgens de European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) rijden er meer dan 6,2 miljoen middelgrote en grote bedrijfsvoertuigen op de Europese wegen. Dat is 1,7% meer dan in 2019. In Nederland zijn er ongeveer 163.000 vrachtwagens en circa 108.000 daarvan zijn het eigendom van transportbedrijven. Naarmate de vraag naar goederen toeneemt, stijgt ook het aantal grote voertuigen op de wegen. En dat leidt tot een hoger risico van aanrijdingen met andere weggebruikers.

 

Het zijn vooral fietsers die gevaar lopen. Volgens een studie van de Europese Raad voor Transportveiligheid komen in Nederland meer fietsers in het verkeer om het leven dan elders in Europa. Van deze fataliteiten werd 83% veroorzaakt door een aanrijding met een voertuig.

 

Vanwege de omvang en het ontwerp van moderne bedrijfsvoertuigen zijn er vaak talrijke complexe dode hoeken waar bestuurders rekening mee moeten houden. Zichtbaarheid rondom het voertuig kan beperkt zijn. Ondanks vooruitgang in technologie en de introductie van elektronische veiligheidsvoorzieningen gebeuren er nog steeds ongelukken.

 

Om de veiligheid te maximaliseren, chauffeurs te beschermen en aanrijdingen te voorkomen, installeren wagenparkbeheerders daarom extra en meer geavanceerde veiligheidsapparaten in hun voertuigen. Denk hierbij aan ultrasone obstakeldetectiesystemen, die bestuurders waarschuwen voor en attenderen op bewegende en stilstaande voorwerpen en personen in de buurt van het voertuig.

 

De nieuwste ultrasone obstakeldetectiesystemen van Brigade gebruiken technologie op basis van kunstmatige intelligentie (AI) en zijn ontwikkeld met ondersteuning van het Knowledge Transfer Partnership met de universiteit van Cambridge. Het resultaat, Sidescan®Predict geheten, werd in 2020 uitgebreid getest – met indrukwekkende resultaten – en werd in november 2021 op de markt gebracht.

 

De Sidescan®Predict-sensor gebruikt AI om constant detectiegegevens te verzamelen, zoals de snelheid en afstand van een fietser of voetganger in de buurt van het voertuig. Deze gegevens worden in een door Brigade gecreëerd algoritme ingevoerd om het risico van een botsing nauwkeurig te berekenen. Wanneer er gevaar wordt gedetecteerd, wordt de bestuurder onmiddellijk gewaarschuwd, op tijd om een aanrijding te voorkomen.

 

Sidescan®Predict is altijd ingeschakeld, ook bij snelheden van minder dan 30 km per uur. Een ander cruciaal punt is dat de botsingbescherming altijd actief is, ongeacht of de richtingaanwijzers worden gebruikt. Dit is vooral belangrijk omdat het bekend is dat sommige bestuurders geïrriteerd raken door valse alarmen en het gebruik van richtingaanwijzers vermijden, zodat het systeem geen waarschuwingen activeert. En zo worden kwetsbare weggebruikers in gevaar gebracht.

 

Aangezien vrachtwagenchauffeurs nu onder meer druk staan dan ooit tevoren, is het voor wagenparkbeheerders van cruciaal belang om manieren te zoeken die bestuurders en andere weggebruikers beschermen tegen aanrijdingen.

 

Veiligheidssystemen voor commerciële voertuigen zijn voor chauffeurs een doorbraak als het gaat om het voorkomen van ongelukken. En ze bieden niet alleen bescherming, maar ook gemoedsrust.